Resurse franciza

Achizitionarea unei unitati francizate deja existenta II

 


In articolul precedent am enumerat cateva dintre avantajele achizitionarii unei unitati francizate deja create si functionale. Bineinteles, ca in orice situatie, exista si un revers al medaliei, respectiv dezavantaje ale achizitionatii unei astfel de afaceri. Daca in articolul precedent am spus ca unul dintre avantaje ar fi acela ca afacerea are deja creata o baza de clienti fideli, faptul ca unitatea are un nou proprietar ii poate determana pe acesti clienti sa apeleze la serviciile sau produsele unui concurent al afacerii dvs. Faptul ca afacerea are un nou proprietar poate rezulta si in probleme cu angajatii, probleme care, in final sa se reflecte asupra nivelului vanzarilor. Nu este o regula generala ca personalul angajat sa demisioneze cand afacerea are un nou proprietar, desi au existat si astfel de cazuri, dar, oricum, este foarte probabil sa apara probleme de acomodare datorita inertiei sau chiar a resentimentelor angajatilor fata de schimbare. Toti resimtim o oarecare teama fata de necunoscut, deci este normal sa apara astfel de reactii, deoarece oamenii nu stiu, initial, la ce sa se astepte. De asemenea, exista riscul ca, odata cu preluarea afacerii, sa preluati si datorii ale vechiului proprietar fata de angajati (salarii restante sau concedii neplatate, etc).

Exista riscul ca afacerea sa nu aiba o reputatie prea buna, iar costurile necesare pentru construirea si consolidarea unei imagini pozitive in rindul publicului, sa fie prea mari sau aceasta reputatie sa nu poata fi schimbata, indiferent de actiunile intreprinse in acest sens. Pe de alta parte, insa, un intreprinzator istet poate transforma in avantaj aceasta imagine negativa, deoarece poate achitiona afacerea la un pret mai scazut, pentru ca apoi sa imprime o imagine pozitiva si sa sporeasca vinzarile si cifra de afaceri. Un alt risc este acela ca mijloacele de productie si echipamentele sa fie vechi, uzate moral sau defecte., iar costurile pentru reparatii sau re-tehnologizare sa fie prea mari, chiar daca pretul de achizitie al afacerii pare a fi convenabil. De asemenea, exista si cazuri in care afacerea sa aiba un patrimoniu intelectual ne-transferabil, din varii motive.

Locatia poate reprezenta un dezavantaj, de asemenea. Poate ca la inceputul activitatii unitatii respective, locatia era excelenta, dar cu timpul s-au produs schimbari care au un impact negativ asupra afacerilor, fie prin constructiile realizate in vecinatatea locatiei, fie prin scaderea nivelului general al zonei unde se afla amplasata locatia, etc. Sau, desi acum locatia pare a fi foarte potrivita pe nivelul la care se desfasoara afacerile in prezent, pe masura ce se dezvolta insa afacerea, spatiul sa devina inadecva, iar costurile imbunatatirilor, re-amenajarilor sau lucrarilor de extindere sa fie prea mari. De asemenea, daca locatia este inchiriata, proprietarul poate avea pretentia incheierii unui contract nou cu noul proprietar al unitatii. Aceasta poate reprezenta si un avantaj, dar si un dezavantaj. Poate ca fostul francizat negociase un contract extrem de avantajos pentru el si pentru afacere, insa dvs., ca nou proprietar, s-ar putea sa nu mai beneficiati de astfel de prevederi contractuale. Pe de alta parte, poate ca fostul francizat nu era in relatii prea bune cu proprietarul imobilului/terenului unde activeaza unitatea, iar aceasta sa aiba un impact negativ asupra afacerii dvs.

Si, ca un ultim risc din aceasta lista, exista probabilitatea ca pretul cerut sa fie mult mai mare decat valoreaza cu adevarat afacerea, desi suma pretinsa sa para a fi foarte convenabila.

Din pacate, intotdeauna pot exista surprize si nu le puteti descoperi decat dupa ce ati efectuat tranzactia. De asemenea, chiar daca nu exista defecte pe care vinzatorul doreste sa le ascunda, intotdeauna vor exista factori necunoscuti pentru dvs., noi concurenti care pot aparea, fluctuatii ale economiei, s.a.m.d., dar pe care nu ii puteti controla. Insa, inainte de realizarea tranzactiei, trebuie sa va "faceti temele", deoarece o evaluare atenta a riscurilor si a oportunitatilor si o informare completa si corecta asupra afacerii respective va vor ajuta sa luati cea mai buna decizie.

Prima intrebare pe care ar trebui sa si-o puna cineva care doreste sa achizitioneze o unitate francizata deja existenta este: de ce respectivul francizat vinde acea unitate? Exista doua tipuri de unitati francizate oferite spre vanzare: unitati care au succes si care inregistreaza profituri si unitati care nu au succes si care inregistreaza pierderi sau abia reusesc sa supravietuiasca.

Corina Driga, franchise consultant

PREZENTA WEB
NEWSLETTER

15 ani de info utile/noutati/optimizare afaceri pentru 15.000 abonati francizori/ investitori/ proprietari de afaceri. Aboneaza-te acum!

PREZENTA WEB
SOCIAL MEDIA

Urmeaza cursul gratuit de franciza inaugurat de IMO in 2006 si actualizat
la nivelul anului 2016.