Resurse franciza

Intrebari pentru francizati I

Intrebarile potentialului francizat pentru francizatii unui sistem I

 

In unele articole anterioare am vorbit despre necesitatea realizarii unei investigari amanuntite a francizelor avute in vedere de catre un potential francizat, iar intre sursele de informatii referitoare la respectivele francize am enumerat si francizatii deja existenti in acele retele de franciza.

Discutia cu francizatii deja existenti in sistem este un pas indispensabil, chiar daca uneori poate presupune efort si investitii financiare si de timp. Francizatii unei afaceri sunt cei care s-au integrat deja in retea, care au trecut prin experienta procesului de demarare si de operare a unei unitati francizate din respectiva afacere si au interactionat cu francizorul si compania acestuia; acesti francizati pot oferi informatii pretioase pe care un potential francizat nu le poate afla din alte surse.

De ce sa discut cu francizatii deja existenti?

Unul din scopurile principale ale acestei discutii cu francizatii unei afaceri este de a va forma o idée, in linii mari, despre cam care este atmosfera in reteaua respectiva, daca lucrurile sunt in realitate chiar asa cum vi le prezinta francizorul. Pentru a va putea forma o idée generala insa trebuie sa vorbiti cu un numar suficient de francizati. De asemenea, in functie si de dimensiunile sistemului respectiv de franciza, incercati sa discutati cu cat mai multe tipuri de francizati din reteaua respectiva: francizati care opereaza o singura unitate, francizati care detin mai multe unitati, francizati care sunt in afacere de mult timp, francizati care si ei abia s-au alaturat sistemului, francizati care au succes, precum si francizati care se confrunta cu probleme. In cazul acestora din urma este important sa aflati si motivele pentru care afacerile acestor francizati nu merg prea bine. Si, nu in ultimul rind, incercati sa discutati cu fosti francizati ai sistemului respectiv.

Nu va lasati orbiti de entuziasm

O greseala pe care potentialii francizati o comit frecvent este aceea de a se “indragosti” de o afacere, de un concept si se lasa orbiti de entuziasm, trecand cu vederea relatarile francizatilor cu privire la aspectele negative ale afacerii, ascultind doar laudele aduse respectivului sistem. Chiar daca majoritatea francizatilor existenti vorbesc doar in termeni pozitivi despre francizor si compania sa, un intreprinzator intelept va incerca sa discute si cu cei care au avut experiente negative cu respectivul francizor. Astfel, aflind cum interactioneaza un anume francizor cu francizatii sai, potentialul francizat isi va putea forma o imagine de ansamblu privand modul de functionare al afacerii.

Ce sa intreb?

Dar ce informatii atat de pretioase va pot oferi francizatii? Francizatii va pot oferi informatii de prima mana referitoare la francizor, la modul cum isi respecta acesta promisiunile facute si, mai ales, obligatiile pe care le are fata de francizati si, foarte important, modalitatea si nivelul la care face acest lucru. De asemenea, francizatii va pot oferi estimari mult mai realiste privand investitiile financiare pe care ajungeti in final sa le faceti, precum si investitiile de timp si de efort. Ei va mai pot spune daca francizorul exercata un control excesiv asupra afacerii sau daca, din contra, nu prea are afacerea sub control.

Cum si unde ii gasesc pe francizatii unui sistem?

In general francizorii ofera potentialilor francizati o lista cu cei care activeaza deja in sistem. De asemenea, website-urile companiilor francizoare contin si o lista cu adresele de contact ale francizatilor, deci gasirea si contactarea francizatilor afacerii vizate nu ar trebui sa fie o problema. De multe ori, chiar, francizorul insusi solicata celui care se arata interesat in a achiziona o licenta sa viziteze una dintre unitatile francizate tocmai pentru a-si putea face o imagine despre cum functioneaza aceasta afacere. Insa, pentru a afla informatiile de care avem nevoie trebuie sa punem intrebarile corecte. Deci, despre ce subiecte ar trebui sa discute un potential francizat cu francizatii deja existenti ai unei afaceri? Despre ce anume sa ii intrebe? Iar daca este cazul, ce ar trebui sa incerce sa afle potentialul francizat de la fostii francizati ai unui sistem de franciza?


Corina Driga - Franchise consultant

PREZENTA WEB
NEWSLETTER

15 ani de info utile/noutati/optimizare afaceri pentru 15.000 abonati francizori/ investitori/ proprietari de afaceri. Aboneaza-te acum!

PREZENTA WEB
SOCIAL MEDIA

Urmeaza cursul gratuit de franciza inaugurat de IMO in 2006 si actualizat
la nivelul anului 2016.