Resurse franciza

Planul de afaceri I

 


Ca in cazul oricarui alt tip de afacere, si in cazul francizei este nevoie de un plan de afaceri. Francizorul are nevoie de un plan de afaceri, dar si francizatul. Multe francize, mai ales cele americane, solicata potentialilor francizati sa prezinte un plan de afaceri sau sa il completeze pe cel deja trasat de francizor, adaptandu-l astfel la cerintele si specificatatile locale ale zonei unde va activa viitoarea unitate francizata. De asemenea, in momentul in care potentialul francizat solicata un imprumut financiar, acestuia i se cere sa prezinte un plan de afaceri. Planul de afaceri pentru o franciza este foarte similar cu un plan de afaceri pentru alt tip de intreprindere; acesta este, de fapt, un mix intre elemente ale celor doua companii: compania francizoare si compania francizatului.

Conceperea si crearea unui plan de afaceri nu reprezinta o pierdere de vreme pentru potentialul francizat care, poate, se gandeste "Oricum, francizorul are propriul plan de afaceri pe care mi-l va inmana dupa semnarea contractului." Conceperea si crearea acestui plan va determana sa treceti in revista toate aspectele legate de afacere si sa le analizati, precum si sa va ginditi la potentialele provocari si probleme cu care este posibil sa va confruntati in cadrul procesului de punere a bazelor si de demarare a afacerii. Astfel, veti determana in modul cel mai concret care sunt ideile dumneavoastra de afaceri, necesitatile financiare precum si ce alte optiuni aveti. Dupa ce ati creat acest plan, cu siguranta veti avea noi intrebari pe care sa i le puneti francizatului pentru a va asigura ca intelegeti foarte clar ce implica demararea unei astfel de francize, inainte de a lua decizia de semnare a contractului.

Fiecare autor vine cu propunerile lui privind compunerea unui plan de afaceri, dar toti sunt de acord ca acesta trebuie sa prezinte afacerea, in cadrul unei introduceri si/sau al unui sumar al afacerii, sa ia in discutie piata pe care va activa noua afacere, sa contina un plan de marketing si un plan privind personalul angajat, precum si proiectiile financiare pentru respectiva afacere si sa fie insotit de documente sau copii dupa documentele care sa sustina sau sa completeze informatiile din cadrul planului de afaceri.

Introducerea

La fel ca in cazul planurilor de afaceri traditionale, si planul pentru o franciza trebuie sa contina o scurta introducere care sa aiba rol de prolog sau in care sa se faca o declaratie de intentie, daca nu un scurt rezumat al afacerii.

Sumarul sau descrierea afacerii
Ca si in cazul planului de afaceri traditional, si in cazul nostru trebuie descrisa compania. Care este natura afacerii? Ce produse sau servicii vande unitatea francizata? De asemenea, care va fi, in general relatia cu francizorul si compania francizoare? Aici ar trebui sa includeti si date privand locatia noii unitati francizate din punctul de vedere al atractivitatii si al accesibilitatii. Unii autori sugereaza ca tot aici trebuie sa prezentati si date privind piata (marimea si natura ei) precum si descrierea operatiunilor necesare pentru demararea si lansarea afacerii si riscurile si problemele asociate acestor doua procese.

Date generale despre franciza
Aceasta sectiune ar corespunde cu cea dedicata sectorului de activitate, din cadrul unui plan de afaceri traditional. Descrierea francizei in general este diferita de prezentarea unitatii francizate si a afacerii acesteia. Aceasta parte a planului va ajuta sa treceti in revista tot ce stiti referitor la afacere per ansamblu si, mai ales, ceea ce nu stiti referitor la afacere. Astfel, veti stii exact ce alte intrebari sa ii mai puneti francizorului, in momentul investigarii retelei de franciza care va intereseaza.

Piata
Daca nu ati inclus in capitolul unde descrieti afacerea date privind piata viitoarei afaceri, faceti un capitol separat. Care este marimea pietei? Cum este, in descrestere sau in plina emergenta? Cine este concurenta dumneavoastra directa si cea indirecta? cat de mare si de importanta este aceasta concurenta? Care este starea generala din punct de vedere economic al pietei pe care doriti sa intrati?

Corina Driga, franchise consultant

PREZENTA WEB
NEWSLETTER

15 ani de info utile/noutati/optimizare afaceri pentru 15.000 abonati francizori/ investitori/ proprietari de afaceri. Aboneaza-te acum!

PREZENTA WEB
SOCIAL MEDIA

Urmeaza cursul gratuit de franciza inaugurat de IMO in 2006 si actualizat
la nivelul anului 2016.