Resurse franciza

Potentialii francizati in Romania 2

Analiza potentialilor francizati in Romania

 


Aceasta sectiune prezinta caracteristicile demografice si socio-culturale comune subiectilor acestei cercetari, persoane care au prezentat interes in activitatea antreprenoriala. Inainte de a merge mai departe, trebuie sa definim ce este activitatea antreprenoriala. Vom considera doua aspecte ale activitatii anmtreprenoriale, pentru scopul acestui raport. Intii, luam in considerare acei respondenti care sunt potential francizati. (implicati in activitati de demarare a unei afaceri). In acest caz, numim persoana un potential francizat daca el/ea este implicat(a) in activitati dinaintea demararii afacerii, precum realizarea (in ultimele 12 luni) a unor demersuri concrete (precum alcatuirea unui plan de afaceri, cautare de surse de finantare, etc) in sensul demararii unei afaceri fara a primi nici o plata financiara pentru aceasta activitate. Din Tabelul 1 observam ca potentialii francizati implicati in activitati dinaintea demararii reprezinta 7,87% din esantion. Rezultatele arata, de asemenea, ca femeile au o rata a intentiei de francizare semnificativ mai mare in comparatie cu subiectii de sex masculin. (vezi Word)

Nota: Se compara rezultatele obtinute pentru persoanele care fie sunt implicate in activitati ante-demarare a unei afaceri sau proaspeti intreprinzatori si cele pentru cei care nu sunt intreprinzatori. Cifrele din paranteze arata devierea standard. *, **, *** arata importanta la nivelele 0.10, 0,05 si, respectiv, 0,01 (testul Kruskal-Wallis).

Vom examina acum diferentele intre cifrele demografice, comparand rezultatele intre persoanele cu activitate antreprenoriala si cele fara activitate antreprenoriala. Rezultatele din Tabelul 1 arata ca numarul persoanelor de sex masculin implicate in activitati antreprenoriale de ante-demarare a afacerii este semnificativ mai mic privand numarul celor care nu sunt implicati in activitati antreprenoriale, din sub esantionul distributiei pe sexe (46,49% si, respectiv, 56,48%). Din contra, observam ca proportia intreprinzatorilor de sex masculin (58.62%) este mai mare decat cea a barbatilor care nu au activitate antreprenoriala, insa lipsa unei semnificatii statistice ne impiedica sa tragem o concluzie privand acest subiect. In ce priveste virsta, rezultatele din Tabelul 1 arata ca activitatile antreprenoriale (activitati antreprenoriale ante-demarare a afacerii si antreprenoriat recent) nu sunt influentate de ciclul de viata al persoanei (exprimat in ani). Cu toate acestea, in literatura de specialitate se arata ca legatura intre virsta si activitatea antreprenoriala are doua aspecte. Pe de o parte, persoanele mai tinere au adesea o dorinta mai mare si ambitia necesara pentru a persevera pe parcursul procesului antreprenorial. Pe de cealalta parte, persoanele mai mature detin resurse tangibile si intangibile mult mai mari pentru crearea unei afaceri de succes (Katz, 1994, Singh si Verma, 2001 si Lafuente, et al, 2007). Ca urmare, in cadrul analizei luam in considerare intervale de virsta cu scopul de a examana relatia dintre activitatile antreprenoriale si virsta. Modul de distributiei a activitatilor antreprenoriale pe intervale de virsta este prezentat in Grafic 1.

Interesant este faptul ca rezultatele arata ca activitatile antreprenoriale se intensifica o data cu inaintarea in varsta, dar de la un anumit prag crucial aceasta relatie capata un cuantum negativ (activitatile antreprenoriale scad o data cu inaintarea in virsta). In cazul potentialilor francizati, la, de exemplu, persoanele implicate in activitati antreprenoriale anterioare demararii unei afaceri, observam ca relatia intre aceasta dimensiune antreprenoriala si virsta este pozitiva pana la 35 de ani. Persoanele cu virste sub 25 de ani au o rata a activitatilor antrepenoriale anterioare demararii unei afaceri de 13,86%, in timp ce aceasta rata creste pana la 20,13% pentru persoane cu virste intre 31 si 35 ani (cea mai inalta rata de distributie). In schimb, pentru persoanele cu virste mai mari de 35 de ani scade numarul activitatilor antreprenoriale anterioare demararii unei afaceri, iar persoanele cu virste intre 41 si 45 de ani prezinta cea mai joasa rata de activitati antreprenoriale anterioare demararii unei afaceri (10,60%). Rezultate similare se regasesc si in cazul noilor antreprenori. In ciuda faptului ca rata de noi intreprinzatori este de 5,52% pentru persoanele cu virste cuprinse intre 31 si 36 ani, aceasta rata creste de la 5,94% pentru persoane cu virste sub 25 de ani la 10,11% in cazul persoanelor cu virste intre 36 si 40 ani. Pentru persoanele cu virste peste 40 de ani rata medie de noi intreprinzatori este de 8,81%.

In sfarsit, includem in analiza o variabila sociologica care a intrat recent in atentia cercetatorilor care studiaza antreprenoriatul, de exemplu daca in familiile persoanelor chestionate exista intreprinzatori particulari (efectul exemplului personal). De aici, o cercetare bazata pe studii practice realizate de Gibson (2004), Wagner (2004) si Lafuente, et al (2007) postuleaza ca prezenta intreprinzatorilor in cercul social al unei persoane (in acest caz, familia) poate actiona ca un stimul pentru activitati antreprenoriale. (vezi Word)
Nota: Testul mediilor compara rezultatele obtinute de la persoanele care fie sunt implicate in activitati antreprenoriale anterioare demararii unei afaceri sau noi intreprinzatori si cele obtinute de la persoanele care nu au activitate antreprenoriala. Valorile din paranteze indica deviatia standard. *, **, *** arata semnificativitatea la nivelele 0,10; 0,05 si 0,01 (testul Kruskal-Wallis).

In ce priveste prezenta intreprinzatorilor in cercul familial (efectul exemplului personal), rezultatele prezentate in Tabelul 2 arata ca potentialii francizati prezinta o rata statistica semnificativ mai mare de intreprinzatori in familie (38,60%0 fata de persoanele fara activitate antreprenoriala (24,93%). Pe de alta parte, 20,69% dintre noii intreprinzatori au, in cercul familal, intreprinzatori particulari. De asemenea, am descoperit ca pentru potentialii francizati precum si pentru noii intreprinzatori tatal este de referinta ca intreprinzator (22,81% si, respectiv, 15.09%), iar aceste valori sunt mai mari fata de cele prezentate de persoanele din esantion, care nu au nici un fel de activitati antreprenoriale (12.15%). Rezultatele esantionului indica de asemenea ca a doua persoana desemnata ca fiind de referinta pentru activitatea sa antreprenoriala este mama persoanei chestionate si, in ciuda lipsei de insemnatate, persoanele implicate in activitati antreprenoriale anterioare demararii unei afaceri au raportat proportia cea mai mare de mame-intreprinzatori (7.90%). De asemenea, se poate vedea ca relatia dintre prezenta in familie a unui intreprinzator si virsta are un cuantum negativ. Astfel, 37,13% dintre persoanele cu virste sub 25 de ani au membri ai familiei care sunt intreprinzatori particulari, in timp ce acest procent scade la 11,67% pentru persoanele cu varste mai mari de 50 de ani.

PREZENTA WEB
NEWSLETTER

15 ani de info utile/noutati/optimizare afaceri pentru 15.000 abonati francizori/ investitori/ proprietari de afaceri. Aboneaza-te acum!

PREZENTA WEB
SOCIAL MEDIA

Urmeaza cursul gratuit de franciza inaugurat de IMO in 2006 si actualizat
la nivelul anului 2016.