Resurse franciza

Relatia francizor-francizat III

 


Prima etapa parcursa de relatia intre francizor si francizat, la fel ca prima etapa de viata a unitatii francizate este cea in care cei doi se intalnesc si fac cunostinta. In perioada urmatoare, cea numita de crestere, cei doi ajung sa se cunoasca indeaproape. Daca in prima etapa, care corespunde perioadei de la semnarea contractului pana la training, relatia se formeaza si incepe sa se dezvolte, in perioada de la sesiunea de pregatire pana la deschidere, relatia se stabilizeaza.

In acest rastimp, cei doi, francizor si francizat, lucreaza indeaproape, in timpul training-ului, prin asistenta acordata de catre francizor si/sau angajatii acestuia, amenajarea unitatii, actiunile publicatare si de promovare, etc.Astfel, cei doi au ocazia sa colaboreze si sa se apropie consolidind relatia de afaceri, prin suportul si asistenta pe care francizorul le ofera francizatului. Daca francizatul insa gaseste ca sistemele de acordare a asistentei si a suportului sunt insuficiente sau precare, atunci pot aparea primele probleme in relatia francizor - francizat. In acest caz, francizatul ar trebui sa semnaleze respectivele neajunsuri sau daca apar probleme si sa ii explice acestuia exact care sunt acestea, iar francizorul ar trebui sa incerce sa gaseasca solutii si sa le rezolve. Francizorul trebuie sa ofere suportul necesar si solutiile adecvate pentru a asigura dezvoltarea si succesul afacerii francizatului.Este important ca acesta din urma sa vada ca francizorul se implica si ca isi da tot concursul pentru a-l ajuta sa reuseasca. Dupa ce afacerea a demarat si functioneaza, relatia dintre francizor si francizat se consolideaza astfel incat ei stiu la ce sa se astepte unul de la celalalt, iar fiecare isi cunoaste propriul rol cat si pe al celuilalt. Relatia se caracterizeaza, sau cel putin ar trebui sa se caracterizeze, prin interdependenta si interactiune reciproca, cele doua parti colaborand si intelegandu-se foarte bine.

Punctul central al acestei etape il reprezinta comunicarea, de aceea am subliniat atat de mult importanta pe care o are o comunicare buna si onesta in relatia francizor-francizat.

De obicei aceasta faza dureaza cam intre 2 si 5 ani, ca perioada de timp. (Aceste cifre sunt media, insa depinde foarte mult de la caz la caz.) In acest rastimp, francizatul poate incepe sa conteste necesitatea si importanta francizorului. Daca francizorul nu ii ofera francizatului suportul necesar si nu il ajuta cu materiale care sa contribuie cu adevarat la succesul afacerii sale (produse noi, materiale si organizarea de campanii publicatare, etc), francizatul incepe sa isi puna intrebari asupra rolului francizorului si, mai ales, ce motiv real ar mai avea sa plateasca toate taxele si redeventele. Aceasta devine un motiv major de frustrare si, in consecinta, de ruptura a relatiei intre cei doi, ceea ce conduce la contestarea necesitatii si a viabilitatii retelein de franciza si, in final, la intrebarea din partea francizatului "Merita sa mai raman in cadrul acestei retele sau nu?". Daca lucrurile merg bine intre francizor si francizat, relatia se poate dezvolta foarte bine, intr-atat incat francizatul poate sa achizitioneze chiar inca una sau mai multe licente de operare in cadrul respectivei retele sau, pur si simplu, sa continue operarea acelei unitati prin reinnoirea contractului de franciza.

Daca insa francizatul este dezamagit sau nemultumit de afacere, relatia intre cei doi ajunge la declin. De obicei, in aceasta faza francizatul solicita anularea contractului. Daca francizorul nu anuleaza contractul, francizatul va incerca sa il determine sa o faca sau poate chiar sa se si razbune: nu va mai respecta regulile stabilite de francizor, poate chiar incerca scoaterea din afaceri a propriei unitati sau stricarea reputatiei si a imaginii francizei.


Corina Driga, franchise consultant

PREZENTA WEB
NEWSLETTER

15 ani de info utile/noutati/optimizare afaceri pentru 15.000 abonati francizori/ investitori/ proprietari de afaceri. Aboneaza-te acum!

PREZENTA WEB
SOCIAL MEDIA

Urmeaza cursul gratuit de franciza inaugurat de IMO in 2006 si actualizat
la nivelul anului 2016.