Resurse franciza

Training-ul francizatilor II

 

Am vorbit in articolul precedent despre training-ul facut de catre francizor fiecarui francizat, la achizitionarea unei francize. Una din caracteristicile francizei este tocmai transmiterea de la francizor la francizat a know-how-ului - un pachet de cunostinte privand operarea afacerii, care nu se reduce doar la procesele de fabricatie sau la metodele de livrare a unui serviciu, ci trebuie sa cuprinda toate informatiile necesare pentru ca francizatul sa poata avea succes. Transmiterea acestui know-how se face in cadrul unui program de pregatire, training, conceput si realizat de catre firma francizoare. Acest program poate avea o durata de la o zi pana la doua luni, in functie de complexitatea si de amploarea afacerii. De multe ori existenta, structura si toate detaliile privand acest program sunt discutate de catre francizor cu potentialul francizat inaintea semnarii contractului de franciza. De asemenea, in cele mai multe cazuri, contractul prevede, mai mult sau mai putin detaliat, existenta si modul de desfasurare a programului. Este de preferat un astfel de contract, altfel francizatul se poate gasi in situatia de a fi cumparat doar o afacere, un magazin, restaurant, etc si nimic mai mult.
cat costa "antrenamentele"?

Unii francizori ofera gratuit acest training, altii solicata plata a diferite sume pentru ca francizatul sa poata urma programul. De obicei, depinde de cheltuielile pe care le presupune pregatirea fiecarui francizat in parte; de exemplu: daca francizorul are o echipa special alcatuita pentru pregatirea francizatilor sau daca se inchiriaza locatii speciale (sali de curs, etc), daca sunt utilizate echipamente speciale sau materie prima, toate aceste cheltuieli trebuie acoperite cumva. Alti francizori practica un sistem combinat: programul de training de baza este gratuit, dar se plateste pentru programele ulterioare, care devin mai mult sau mai putin obligatorii, avand in vedere ca, pentru a avea succes si a putea merge mai departe, francizatul trebuie sa fie la curent cu ultimele noutati din domeniu. Unii francizori ofera contra cost materialele pentru acumularea know-how-ului, etc.

In general, pentru francizor, operatiunea de training presupune dezvoltarea si implementarea unei echipe de training, crearea unui centru de training si dezvoltarea programului de training, incluzand in acesta filosofia, cunostintele, experienta si abilitatile pe care trebuie sa le dobandeasca francizatul dupa terminarea acestui program. De asemenea, francizorul trebuie sa traseze si metodele utilizate pentru transmiterea know-how-ului in cadrul training-ului.

Unde se "antreneaza" francizatii?
Si acest aspect depinde foarte mult de amploarea afacerii, de profilul acesteia si de dimensiunile companiei francizoare. Francizorii mai mici conduc sesiunile de training, care nu dureaza mai mult de cateva zile, la sediul companiei. Alti francizori creeaza centre de training care, de obicei, sunt localizate aproape de sediul companiei. La fel, in functie de domeniul de activitate si de marimea companiei, aceste centre de training pot fi de la o simpla unitate pilot pana la adevarate complexe, cu clase de studiu si locuri de cazare. Unii francizori de talia McDonald's sau DunkinDonuts au creat asa numitele universitati, precum "Hamburger University" si, respectiv, "DunkinDonuts University". Avand in vedere dezvoltarea tehnologiilor din prezent, unii francizori ofera training online, prin intermediul unor web site-uri dedicate si la care au acces doar cei care s-au inscris (gratuit sau contra cost), cu alte cuvinte, potentialilor francizati. Francizorii prefera ca viitorii francizati sa urmeze pregatirea la sau in apropierea sediului companiei francizoare, dar exista, de asemenea, si exceptii. Unii francizori realizeaza training-ul prin intermediul unor materiale filmate si/sau audio, unde francizatul poate vedea si auzi cum se desfasoara procesele implicate in operarea afacerii. Aceste procedee se utilizeaza mai mult in cadrul francizelor care ofera servicii, precum servicii financiare, de business coaching, etc. Majoritatea, atat francizori, cat si francizati, dar si specialisti din domeniu recomanda insa ca programele de pregatire, cel putin cele de baza, sa se desfasoare in centrul special creat de catre francizor sau intr-o unitate detinuta de catre un francizat mai vechi. Aceasta deoarece programele de pregatire, in marea lor parte se bazeaza prin invatarea prin practica.

Corina Driga, franchise consultant

PREZENTA WEB
NEWSLETTER

15 ani de info utile/noutati/optimizare afaceri pentru 15.000 abonati francizori/ investitori/ proprietari de afaceri. Aboneaza-te acum!

PREZENTA WEB
SOCIAL MEDIA

Urmeaza cursul gratuit de franciza inaugurat de IMO in 2006 si actualizat
la nivelul anului 2016.