Resurse franciza

Un francizat, o unitate? I

 

Desi fenomenul francizei exista doar de cateva decade, in acest rastimp s-au scris tomuri intregi si s-au formulat nenumarate teorii referitoare la acesta. Majoritatea aceste teorii si analize descriu un lant de francize drept o combinatie de unitati, unele detinute de francizor, altele detinute de catre francizatii acestuia. Ideea comuna si, de cele mai multe ori, subinteleasa este ca fiecare francizat din sistem detine cate o unitate, in parte. Insa practica pare sa contrazica teoria.

Cate unitati poate detine un francizat?
Raspunsul este foarte simplu: exact atatea cate poate conduce eficient. Numeroase studii arata ca din ce in ce mai multi dintre cei care investesc in cumpararea unei francize nu se opresc la doar a deschide un simplu magazin sau restaurant fast-food, etc. Astfel, deja putem vorbi despre crearea unor mini-retele in cadrul aceluiasi sistem de franciza, mai ales in interiorul unor sisteme de mare anvergura precum McDonald`s, Pizza Hut, Burger King. Pentru Romania putem vorbi despre acest fenomen in cazul Fornetti sau in cel al francizei Gloria Jean`s Coffees unde master francizatul detine unitati proprii in mai multe orase din tara noastra. Exista doua modalitati prin care un francizat ajunge proprietarul mai multor unitati in cadrul unei francize. Prima, cea mai simpla, este cumpararea, una dupa alta, a mai multor unitati. De obicei, fancizatul respectiv plateste taxele de franciza si redeventele la nivelul la care sunt acestea in momentul cumpararii fiecarei unitati in parte. Dar, pentru ca interesul lor este sa vanda cat mai multe francize si deschiderea a cat mai multe unitati, unii francizori acorda discount-uri (taxe de franciza sau redevente reduse) pentru cei care achizitioneaza si deschid mai multe unitati.

A doua modalitate se face prin incheierea unui protocol prin care francizatul devine "area developer", avand astfel dreptul de a deschide un numar prestabilit de unitati, intr-un anumit teritoriu pentru care a primit exclusivitate, intr-o perioada data de timp. Area developer-ul, de obicei, este francizatul pentru toate aceste unitati, pe care le are in proprietate si le opereaza, singur sau printr-un parteneriat.

De ce mai multe unitati pentru un singur francizat?
La prima vedere pare un pic absurd si in contradictie cu tot ce ne invata toate cartile si articolele referitoare la fenomenul francizei. Cum ar putea un singur francizat conduce mai multe unitati? Nu s-ar afla acestea in competitie una cu cealalta? Si cum ramane cu exclusivitatea teritoriala care se acorda, de obicei, unitatilor deschise de francizati? Francizorii acorda sau ar acorda mai multe licente de operare unui singur francizat? Pornind de la ultima intrebare, la prima vedere pare foarte logic: da, este in interesul francizorului sa vanda cat mai multe francize si deci, bineinteles ca ar acorda mai multe licente unui singur operator. La urma urmei, acesta este scopul francizorului, sa vanda si sa se deschida, astfel, cat mai multe unitati francizate. Dar, ca in toate, si aici exista o limita. Un francizor nu are nici un interes sa fie deschise atat de multe unitati incat, in final, acestea sa fie fortate sa se retraga din afaceri datorita concurentei prea mari din cadrul retelei. Deci, daca ar cistiga la inceput, prin taxele de francize incasate, un astfel de francizor ar pierde ulterior deoarece, prin inchiderea unitatilor, nu i s-ar mai plati redevente si celelalte taxe.

Din punctul de vedere al vanzarii francizei, francizorii, insa, considera ca francizatii care detin mai multe unitati sunt de preferat celor care detin o singura unitate deoarece primii contribuie la mentinerea unei uniformitati in cadrul retelei. Pe de alta parte, francizorii considera ca proprietarii acestor mini-retele de unitati francizate nu se adapteaza la conditiile pietei locale la fel de bine ca francizatii care detin o singura unitate operationala.

De asemenea, s-a observat ca francizatii care opereaza mai multe unitati din cadrul aceleasi francize se confrunta cam cu aceleasi probleme ca si francizorii care, in afara de a vande francize, au deschis ei insisi unitati pe care le opereaza. O cauza a acestor probleme ar fi faptul ca atat unii cat si ceilalti angajeaza manageri care sa preia o parte din sarcinile conducerii unitatilor respective. Acesti manageri, insa, nu sunt intotdeauna motivati contractual astfel incat sa fie "ochii si urechile" francizatului cand vine vorba de conducerea unitatii si, deci, sa actioneze exact asa cum ar actiona francizatul in rezolvarea unei probleme. Astfel, apare problema monitorizarii activitatii unitatilor detinute de catre francizat, iar aceasta problema devine vitala pentru succesul mini-retelei.

Corina Driga, franchise consultant

PREZENTA WEB
NEWSLETTER

15 ani de info utile/noutati/optimizare afaceri pentru 15.000 abonati francizori/ investitori/ proprietari de afaceri. Aboneaza-te acum!

PREZENTA WEB
SOCIAL MEDIA

Urmeaza cursul gratuit de franciza inaugurat de IMO in 2006 si actualizat
la nivelul anului 2016.