Noutati Franciza

Importanta unei imagini puternice pe piata I



Cand un francizat achizitioneaza o licenta, el sau ea cumpara dreptul de a utiliza marca respectiva si de a se bucura de toate beneficiile ce decurg din aceasta. De aceea, pentru francize o imagine puternica si distincta pe piata este de importanta vitala, identitatea marcii fiind principalul atu al unei francize. Un exemplu este McDonald's care este cel mai mare francizor din lume, având in prezent peste 31.000 de unitati în toata lumea. McDonald's are clar un avantaj asupra celorlalte marci de fast-food, datorita publicatatii facute la nivel global si a uniformitatii ofertei - hamburgerul.

In prezent, consumatorii de pretutindeni sunt asaltati de oferte, având posibilitatea de a alege si decide în legatura cu ce anume sa cumpere. Pe piata atât de aglomerata de oferte si mereu schimbatoare, nu este de ajuns ca produsul sa fie doar de calitate, consumatorii cautând elementele care diferentiaza marcile si produsele între ele. O imagine puternica este bunul cel mai de pret într-o piata atât de competitiva. Consumatorii sunt atrasi de acele marci care trimit în mod repetat un mesaj vizual clar, bine definit si care este sustinut de un produs sau serviciu de calitate.

Conform cunoscutului consultant american in franciza Jim Coen, loialitatea consumatorului este fata de marca, nu fata de proprietarul afacerii sau al unitatii francizate. Clientii intra într-un restaurant Pizza Hut sau într-un magazin Lollipops pentru ca este vorba de Pizza Hut sau de Lollipops, nu pentru ca l-ar cunoaste pe proprietar. De aceea este de importanta vitala, atât pentru francizor cât si pentru francizat sa construiasca, sa impuna si sa mentina o imagine puternica a francizei din care fac parte, aceasta identitate fiind baza succesului afacerii.

O imagine puternica se realizeaza si se mentine prin crearea si mentinerea unei identitati de marca uniforma si consitenta. Imaginea unei firme, indiferent daca este sau nu o franciza, este ceea ce acea firma reprezinta în ochii publicului si se constituie pornind de la sigla pâna la firma luminoasa de deasupra usii de la intrare si la anunturile publicatare. Iar toate acestea trebuie sa transmita un mesaj clar si mai ales uniform, imaginea unei companii fiind contruita prin conexiuni emotionale subtile cu publicul.

Crearea si mentinerea unei imagini coerente si puternice este un proces mai dificil pentru francize decât pentru companiile non-francize, deoarece o astfel de companie este o entitate de sine statatoare, care transmite un singur mesaj care trebuie transmis de catre reprezentanti sau angajati. O retea de franciza este constituita din mai multe entitati, unitati francizate care au mai multa autonomie si în care deciziile sunt luate, în final, de catre francizati, ceea ce mareste probabilitatea distorsionarii mesajului pe care trebuie sa-l transmita pe piata în care activeaza.

Faptul ca francizatii se bucura de mai multa independenta decât reprezentantii angajati face, e adevarat, ca mentinerea uniformitatii imaginii si a mesajului transmis consumatorilor sa fie mai dificila. Pe de cealalta parte însa, prin intermediul francizatilor, respectivul produs are acces pe piete cât mai diverse, iar marca respectiva are mai multe sanse sa patrunda în comunitatile locale. Pentru a avea reprezentare pe plan local si pentru mentinerea acelei uniformitati si consistente de care vorbeam, francizorii creeaza planurile de marketing, materialele publicatare, precum si seturile de indicatii pentru implementarea acestora. Aceasta nu este o regula generala; pentru ca o companie sa aiba o imagine puternica, însa (pentru a-si asigura succesul, astfel), francizorul este cel care ar trebui sa se ocupe de aceste aspecte, nu sa le lase la latatudinea francizatilor.

Pentru a se asigura ca se pastreaza o imagine coerenta pe plan national, francizorul trebuie sa ofere francizatilor sai toate mijloacele de a face publicatate pe plan local la nivel profesionist. Materialele furnizate de francizori sunt apoi adaptate pe plan local la cerintele pietei din zona respectiva.

Imaginea puternica a unei companii este motivul pentru care francizorul respectiv vinde atâtea francize. Iar francizatii cumpara în cadrul acelei retele si nu in cadrul alteia, tocmai pentru ca mizeaza pe faptul ca vor beneficia chiar din prima zi de activitate de pe urma acestei imagini in ochii consumatorilor. Cel putin teoretic, ei au deja o piata formata. De aceea este foarte important ca, atunci când va informati in legatura cu ofertele de franciza, sa cercetati atent si acest aspect al modului cum francizorul are grija ca imaginea companiei sa fie mentinuta si consolidata.

În cadrul sistemului respectiv, se practica taxa de publicatate? Ce spun francizatii din acea retea despre cum este utilizat fondul de publicatate? Francizatul trebuie sa-si creeze singur materialele publicatare sau îi sunt furnizate de catre francizor? Exista in cadrul Manualelor Operationale o sectiune dedicata realizarii marketing-ului si a publicatatii?

NEWSLETTER

15 ani de info utile/noutati/optimizare afaceri pentru 15.000 abonati francizori/ investitori/ proprietari de afaceri. Aboneaza-te acum!

PREZENTA WEB
SOCIAL MEDIA

Urmeaza cursul gratuit de franciza inaugurat de IMO in 2006 si actualizat
la nivelul anului 2016.