Noutati Franciza

Noile tehnologii schimba mentalitatile în franciza I



Un articol publicat de prestigiosul "Wall Street Journal" arata ca dezvoltarea tehnologiilor, precum Internetul si telefonia mobila, are un impact atât de mare asupra sistemelor de franciza, încât deja se produc schimbari fundamentale in structura afacerilor conduse atât de francizori, cât si de francizati.

Autorii arata ca, daca înainte francizatilor li se impunea sa fie prezenti în unitatea francizata în mod constant, pentru a conduce operatiunile, astazi, deja, francizorii nu doar ca permit ca unitatile sa fie conduse de catre proprietari de la distanta, ci construiesc modele de afaceri pe care francizatii sa le conduca de la domiciliu, desi unitatea se afla tn alta locatie. Astfel, în articol este prezentat cazul salonului de bronzare artificiala Hollywood Tans din Arlington, Virginia, SUA, al carui proprietar monitorizeaza desfasurarea activitatilor zilnice din cadrul acestei unitati francizate, prin intermediul Internetului, în timp ce el se afla acasa, la 133 mile departare de locatia salonului. Cu ajutorul camerelor de luat vederi, el poate supraveghea activitatea, iar prin intermediul Internetului el primeste rapoartele referitoare la vânzari si alte operatiuni. Însa francizatul nu are doar un rol pasiv, acela de a privi si supraveghea, ci poate interveni direct, de la distanta, având acces la calculatorul din unitate si putând astfel sa aranjeze programari la salon, de exemplu.

De asemenea, un manager angajat se ocupa de îndeplinirea sarcinilor zilnice în cadrul unitatii, în timp ce proprietarul, francizatul, se informeaza despre fluxul activitatilor prin intermediul computerului. Cu ajutorul unui scanner de amprente digitale se monitorizeaza sosirile si plecarile angajatilor, în timp ce un software complicat tine evidenta vânzarilor si a preturilor, aproape în timp real. Aceste sisteme de monitorizare a activitatilor din cadrul unei unitati francizate a devenit atât de raspândit în cadrul acestei retele încât mai mult de jumatate din cei 330 francizati Hollywood Tans au si o a doua slujba.

Cei care opteaza pentru monitorizarea la distanta sunt francizatii care doresc sa lucreze si altceva (fie ca sunt angajati, fie ca detin mai multe unitati francizate pe care le conduc) sau care au ajuns deja la o vârsta la care doresc sa aiba un ritm de viata mai lent. Ei pot sa îsi conduca unitatea sau unitatile multumita internetului, a calculatoarelor si a telefoanelor mobile tip Treo care pot face, practic, orice, de la simpla telefonie, transmitere de mesaje si fotografii sau filme, pâna la procesare de documente, organizarea agendei sau navigarea pe Internet. Astfel, francizatii au timpul si disponibilitatea de a-si valorifica si alte aptitudini, deschizând si alte unitati, fie în cadrul aceleiasi retele, fie în cadrul altor sisteme de franciza.

O alta consecinta este, iata, renuntarea la vechea regula fundamentala în franciza "un francizat, o unitate", dupa cum subliniaza Ann Dugan, citata de Wall Street Journal, autoare a "Franchising 101", asistent de decan la Universitatea din Pittsburgh. Economia instabila din ultimii ani din Statele Unite a facut ca francizarea, cu sistemele si conceptele sale de afaceri testate si integrate, sa devina un model de afaceri din ce în ce mai atragator. Conform datelor International Franchise Association, între anii 2003 si 2005, în SUA au fost lansate 900 noi sisteme de franciza, în diferite domenii, de la cel imobiliar pâna la constructii si îngrijire corporala. Aceasta dezvoltare a generat o concurenta între francizati privind capacitatea de a conduce afacerea cât mai bine, urmarea fiind ca francizorii trebuie sa ofere modele de afaceri cât mai flexibile.

Francizorii, deci, se adapteaza si ei timpurilor moderne. Un caz prezentat de Wall Street Journal este cel al salonului de frizerie pentru barbati, Sport Clips, ideea de baza a afacerii fiind aceea ca, în timp ce le este tuns si aranjat parul, clientii, barbati, urmaresc diferite evenimente sportive la televizor. În cadrul acestei francize noile tehnologii se regasesc în sistemul de inventar simplificat - un program de calculator verifica stocurile si auto-genereaza comenzi pentru diferite produse precum sampon sau balsam de par, când acestea se epuizeaza. De asemenea, posibilitatea de a urmari fluxul vânzarilor prin intermediul Internetului permite francizatilor sa îsi conduca afacerea în timp ce ei lucreaza în alta parte.

"Majoritatea francizatilor nostri sunt oameni de afaceri de succes care cauta surse suplimentare de venit" a declarat Gordon Logan, fondator si director executiv al francizei Sport Clips. El estimeaza ca trei sferturi din cei 440 de francizati ai acestui sistem au si alte ocupatii si a subliniat faptul ca francizorii nu doresc ca operatorii unitatilor sa petreaca 40 de ore pe saptamâna în magazin pentru a conduce afacerea.

Un alt francizor care si-a adaptat afacerea conform cu noile tehnologii este Mark Tucci, de la Custom Blends Franchise Service, furnizor de produse din tutun pentru cei care-si ruleaza propriile tigari. Francizorul nu doar ca permite celor doi francizati ai sai sa monitorizeze de acasa activitatile din unitatile lor, ci el însusi supravegheaza fluxul operational din magazinul propriu din New York, adesea cu ajutorul telefonului sau mobil multi-functional. Tucci spune ca francizorii care cer francizatilor sa fie prezenti mereu în unitatile lor nu au încredere îndeajuns în capacitatile respectivilor francizati si "înseamna ca pornesc de la premisa ca francizatul nu stie cum sa conduca afacerea de la distanta sau cum sa angajeze manageri eficienti care sa conduca unitatea."

NEWSLETTER

15 ani de info utile/noutati/optimizare afaceri pentru 15.000 abonati francizori/ investitori/ proprietari de afaceri. Aboneaza-te acum!

PREZENTA WEB
SOCIAL MEDIA

Urmeaza cursul gratuit de franciza inaugurat de IMO in 2006 si actualizat
la nivelul anului 2016.