Noutati Franciza

Noile tehnologii schimba mentalitatile în franciza II



În articolul anterior am aratat cum dezvoltarea tehnologiilor precum internetul sau telefonia mobila influenteaza si produc schimbari în conceptele si structura francizelor. Astfel, aceste tehnologii permit francizatilor sa urmareasca si sa monitorizeze de la distanta (chiar sa intrevina direct, în unele cazuri) activitatile desfasurate în unitatile francizate pe care le detin. Francizatul nu mai trebuie sa petreaca toata ziua în cadrul unitatii, ci are acum libertatea de a întreprinde si alte activitati, precum operarea mai multor unitati francizate, în cadrul aceluiasi sistem sau din francize diferite renuntându-se, deci, la conceptia "un francizat, o unitate".

Aceste schimbari ale mentalitatilor în franciza se produc, în parte, din necesitate, doarece francizorii doresc sa atraga în sistemele lor pe francizatii cei mai competenti în afaceri în era digitala, unde munca la distanta este din ce în ce mai mult acceptata atât de catre cei nascuti imediat dupa Al Doilea Razboi Mondial (asa-numitii "baby boomers"), cât si de catre cei mai tineri, care vor o flexibilitate cât mai mare a programului de lucru.

În articolul din "Wall Street Journal" este prezentat si exemplul Christinei Clark, care detine trei centre non-stop de fitness "Snap Fitness", împreuna cu sotul sau, Jason. De asemenea, ea lucreaza cu norma întreaga si pentru compania sotului ei, companie care instaleaza podele în centre de fitness. Cuplul angajeaza manageri competenti care conduc operatiunile din cadrul unitatilor, cei doi vizitând locatiile o data sau de doua ori pe luna, monitorizarea afacerilor facându-se de la distanta. Christina Clark are si doi copii, cu vârste de 2 si, respectiv, 3 ani si spune ca nu ar avea timp si pentru altele daca ar trebui sa se deplaseze la diferitele locatii pentru a lua toate rapoartele pentru activitatea zilnica. În schimb, sotii Clark controleaza afacerea prin intermediul e-mail-urilor zilnice si vad ce se întâmpla în unitatile lor prin intermediul camerelor video, pe care ei le monitorizeaza online de acasa.

Aproximativ 70% dintre cei 300 de francizati Snap Fitness au si alte ocupatii, sunt semi-pensionati sau îsi îngrijesc copiii acasa. Un alt aspect pozitiv este acela ca nu mai este neaparata nevoie sa renunti la locul de munca pentru a intra în afaceri sau a demara o unitate francizata. Sistemul multi-unitati a început sa intre în voga spre finalul anilor 1990 ca o solutie gasita de francizorii care doreau sa pastreze în sistemul lor pe acei francizati foarte talentati ce vroiau mai mult decât a fi proprietarii unei unitati francizate. Conform lui Darell Johnson, presedintele Frandata, companie de cercetare a fenomenului franciza, înainte francizorii nu încurajau existenta operatorilor cu mai multe unitati; astazi, însa, cam jumatate din unitatile francizate sunt controlate de operatori cu mai multe unitati. Si, într-un numar tot mai mare de cazuri, proprietarii unitatilor se extind si catre alte francize (sau marci) având astfel posibilitatea sa exploateze si alte surse de venituri din acelasi teritoriu geografic si, ocazional, aceiasi clienti.  Conform Frandata, în SUA, aproape 16% dintre francizatii care controleaza mai mult de o unitate, detin acum unitati în sisteme de franciza diferite.

"Afacerile unui francizat dintr-o anumita comunitate locala cresc pâna ating un punct de saturatie în acel teritoriu," spune Johnson. "Astfel, francizatii ajung în situatia în care trebuie sa decida între a cauta o alta comunitate si a cauta o alta franciza (sau marca) pe care s-o introduca în teritoriul unde activeaza in prezent, teritoriu pe care il cunosc atat de bine. Astfel creste numarul celor care opereaza unitati din sisteme diferite de franciza." Mai mult, francizorii au înteles acest fenomen si îl exploateaza, creând marci diferite în cadrul aceleiasi francize. Un caz concret este cel al companiei rezultate în urma fuziunii producatorului de înghetata Cold Stone Creamery cu producatorul de fast-food Kahala Corp. Aceasta companie ofera nu mai putin de 13 marci diferite pentru care se pot deschide, de catre acelasi francizat, unitati diferite sau toate pot fi prezente în cadrul aceluiasi restaurant.

Tehnologiile moderne influenteaza si alta componenta de baza în franciza: training-ul. Si în anii anteriori se apela la înregistari video sau audio pentru realizarea unor parti ale pregatirii profesionale, acest procedeu fiind folosit nu doar în franciza. Însa compania de design interior Décor&You a investit zeci de mii de dolari ca sa creeze un sistem computerizat de pregatire a francizatilor. Acest sistem include o sala de curs virtuala pentru cei 110 francizati ai sai, din care majoritatea lucreaza de acasa. Localizati în peste 30 de state diferite din SUA, francizatii au nevoie în permanenta de noi informatii precum ofertele furnizorilor de materiale si de mobila, programele de contabilitate, cum se realizeaza o  canapea sau ultima moda în ce priveste ferestrele.

Astfel de pregatiri si de seminarii online sunt si mult mai avantajoase pentru francizori, deoarece costa mult mai putin decât crearea unui centru la care sa se deplaseze francizatii si unde sa se tina sesiunile de training. În cazul pregatirii online, francizatii au acces în permanenta si când doresc ei la sute de cursuri si manuale operationale. Compania si-a anuntat deja intentia sa dezvolte o noua generatie de programe de calculator care sa permita si transmisiile video în direct.

NEWSLETTER

15 ani de info utile/noutati/optimizare afaceri pentru 15.000 abonati francizori/ investitori/ proprietari de afaceri. Aboneaza-te acum!

PREZENTA WEB
SOCIAL MEDIA

Urmeaza cursul gratuit de franciza inaugurat de IMO in 2006 si actualizat
la nivelul anului 2016.