Noutati Franciza

Articol BIZ - franciza

O afacere la pachet, va rog

 

Oricine incepe o afacere vrea sa aiba rezultate cat mai bune. Tocmai de aceea, preluarea unei retete de succes oferite de o franciza este o oportunitate pe care multi antreprenori nu vor sa o piarda. Sistemul combina experienta si know-how-ul retelei cu spiritul antreprenorial al francizatului. Mirajul care ii atrage pe oameni catre francize nu consta in profituri exorbitante, ci in faptul ca este o afacere mai sigura decat un start-up. "Statisticile arata ca 80% din firmele obisnuite esueaza dupa primii trei ani de la infiintare, in timp ce doar 10% din francize dau faliment. Beneficiind de experienta si cunostintele unui francizor se reduce pericolul de a face greseli", spune Eugen Driga, program manager la firma de consultanta IMO Franchising Group. Dar, chiar daca franciza mareste sansele de succes fata de o afacere noua, aceasta nu vine cu o garantie incorporata. Conceptul poate sa fie de succes, dar reusita depinde de abilitatea, dedicatia si munca francizatului.

Ideea unei "afaceri instant" in care contra investitiei initiale antreprenorul primeste din partea companiei-mama tot sprijinul de care are nevoie, a prins foarte bine in mediul de afaceri local. "Romanii nu au o cultura antreprenoriala foarte dezvoltata si de aceea prefera sa cumpere un sistem verificat si testat. Un francizor cu reputatie nu are nici o dificultate in a demonstra viabilitatea afacerii sale", explica Eugen Driga. Oamenii de afaceri aleg o franciza si pentru ca au devenit constienti ca intrarea in Uniunea Europeana va elimina de pe piata firmele care nu respecta standardele europene. O franciza straina intra din start pe piata cu toate "examenele" internationale luate. Iar accesul la surse de finantare este mai rapid, deoarece bancile ofera cu mai multa usurinta un credit unei companii cunoscute, cu un istoric clar si performante predictibile. In tarile cu experienta in domeniul francizei, finantatorii stiu ca rata de esec a unei afaceri in sistem franciza este mult mai mica decat in cazul altor afaceri. Romanii au insa de infruntat si ceva probleme cand vor sa obtina o franciza internationala. Una dintre acestea se refera la faptul ca firma straina vrea sa intre pe piata intr-o master franciza (contract incheiat pentru toata tara, nu doar o singura locatie). "Dorinta companiilor straine este legitima. Data fiind distanta geografica, acestea prefera sa asiste un licentiat, sa ii faca trainingul respectiv, urmand ca acesta sa dezvolte sub-francize si sa se ocupe de marketingul local. Teoretic, este o afacere buna pentru ambii parteneri, dar taxa initiala pentru o master-franciza este de 2-5 ori mai mare decat taxa pentru franciza unei singure locatii", adauga Driga.

Franciza vs. Start-up

Lansarea unei companii necesita cheltuieli importante pentru dezvoltarea conceptului, planificarea strategiei de marketing, resurse umane, publicatate, aprovizionare, desfacere etc.

Un francizat poate sari peste toate aceste etape intrand direct in posesia tuturor elementelor componente ale "retetei de succes". El va fi proprietarul afacerii, va avea autonomie, dar nu va fi izolat. Francizatul beneficiaza si de imaginea deja construita si cunoscuta pe piata a marcii. Importanta pentru companiile din domeniul retail-ului este si obtinerea unei puteri de negociere superioare in raport cu furnizorii datorita apartenentei la un lant de magazine. In acest fel, membrii retelei obtin preturi mai mici fata de cele la care s-ar fi putut aproviziona fiecare in alta parte.

Ca in orice afacere, avantajele oferite de franciza vin contra cost. Fata de banii folositi in lansarea companiei, francizatul va trebui sa plateasca si alte taxe, printre care cele de franciza, de publicatate, de training, de leasing si redeventa.

Taxa de franciza este prima obligatie financiara pe care trebuie sa o plateasca francizatul. Aceasta inseamna de obicei o suma intre 5.000 si 40.000 de dolari si se plateste o singura data pentru a primi permisiunea de a intra in sistem. "Majoritatea francizorilor nu obtin profit de pe urma acestor taxe. Castigul vine din taxele continue (de redeventa) si care reprezinta un procent intre 3% si 8% din veniturile bisaptamanale, lunare sau anuale ale afacerii francizate", adauga Driga. Majoritatea francizorilor solicata si o taxa de publicitate care se plateste biroului central. Aceste fonduri sunt pastrate intr-un cont separat si nu sunt incluse in totalul veniturilor. Banii sunt cheltuiti de francizor doar in scopuri de publicatate sau marketing pentru sistemul francizat. Un cost suplimentar prezent in anumite organizatii este taxa de leasing pentru echipamente, computere sau chiar teren si constructii. Taxele de leasing pot fi o suma fixa sau un procent din venitul net al firmei.

Alte taxe pe care francizatul trebuie sa le plateasca pe durata acordului pot fi cele de consultanta, de contabilitate, de servicii pe teren sau taxe legale. Contractele de franciza se deruleaza de obicei pe termene limitate de timp. Cand termenul a expirat, antreprenorul care a preluat modelul de afacere poate sa prelungeasca contractul sau sa renunte la acesta.

Francizele internationale ofera un model de afaceri verificat de obicei in mai multe tari, cu un sistem logistic dezvoltat, un brand recunoscut, poate ceva mai mult "exotism" decat marcile romanesti.

Cei care aleg o franciza dezvoltata de o firma locala beneficiaza in schimb de un sprijin mai de aproape din partea francizorului, o mai usoara comunicare si astfel rezolvarea eficienta a problemelor care pot aparea. Sistemele dezvoltate pe piata autohtona sunt mai bine adaptate realitatilor pietei, gusturilor si tendintelor cumparatorilor.

Cel care vrea o franciza de lux trebuie sa demonstreze o stabilitate financiara (inclusiv un istoric bancar), sa aiba o intelegere foarte buna a comercializarii de produse de lux, sa aiba o reputatie excelenta ca persoana sau companie si sa poata demonstra ca prin afacerile derulate, prin cercurile sociale frecventate, poate asigura un minim de baza de date de clienti potentiali, inca de la deschiderea magazinului.

Tocmai din aceste motive antreprenorul care vrea sa obtina o franciza trebuie sa analizeze foarte bine toate aspectele acestei oportunitati. Potentialul francizat trebuie sa fie sigur ca poate face fata presiunilor lansarii unei afaceri, ca intra in parteneriat cu firma potrivita si ca ii va placea afacerea in care se implica.

Consultantul IMO spune ca atunci cand sunt intrebati ce ii motiveaza spre acest sistem, antreprenorii raspund in mod inevitabil ca este vorba de oportunitatea unui castig substantial. Cercetarile efectuate au aratat totusi ca in decurs de cativa ani "a face bani" si-a pierdut stralucirea pentru cei carora nu le placea activitatea pe care o desfasurau. Iar cei care erau nemultumiti de situatia lor aveau rezultate slabe si nu puteau sa atinga succesul financiar care ii motivase la inceput sa faca acest pas.

NEWSLETTER

15 ani de info utile/noutati/optimizare afaceri pentru 15.000 abonati francizori/ investitori/ proprietari de afaceri. Aboneaza-te acum!

PREZENTA WEB
SOCIAL MEDIA

Urmeaza cursul gratuit de franciza inaugurat de IMO in 2006 si actualizat
la nivelul anului 2016.