Resurse Francizarea afacerii

Dispute francizor - francizat I

http://www.fbb.ro/home/resurse-francizare/dispute-francizor-francizat.htm

Intr-un articol anterior am spus ca relatia dintre francizor si francizat este reglementata de catre contractul de franciza, iar baza unei relatii armonioase intre cei doi o reprezinta o buna comunicare. Disputele in cadrul retelelor de franciza nu apar pentru ca francizorul vrea sa se certe cu francizatii sau invers, ci datorita complexitatii, a perioadei mari de timp pe care se extind si a numarului mare de persoane implicate de contractele de franciza.

Majoritatea cauzelor disputelor intre francizat si francizor se leaga cumva, direct sau indirect, de contractul pe care l-au semnat cei doi. Astfel, francizorul ii poate reprosa francizatului ca nu a respectat operatiunile de conducere a afacerii, ca a incalcat prevederile legate de exclusivitatea teritoriala sau clauze de ne-concurentialitate, sau, cel mai des, nu a respectat termenele de plata a redeventelor sau nu respecta termenele pasilor din programul de dezvoltare al afacerii. In cazul disputelor, francizatii le reproseaza francizorilor, cel mai adesea ca nu au oferit asistenta si suportul promise, ca nu au respectat alte prevederi contractuale (cum ar fi de exemplu) sau ca, in timpul negocierilor de achizitionare a licentei, francizorul i-a oferit informatii care sa il incurajeze pe francizat sa cumpere, iar aceste informatii s-au dovedit ulterior a fi neadevarate.

Conform International Franchise Association (IFA) sursa principala a disputelor din cadrul unui sistem de franciza o reprezinta nemultumirile legate de afacere. Desi a devenit deja un cliseu, la baza majoritatii problemelor legate de afacere se afla profitabilitatea acesteia, fie ca este la nivelul francizatului, fie la nivel de francizor. Acest cliseu a aparut si datorita faptului ca, de obicei, cele mai multe dispute se inregistreaza in sistemele in care membrii (francizori si/sau francizati) pierd bani.

Din pacate, tendinta este de a acuza pe altii, iar cei implicati in disputa uita cel mai adesea sa caute adevarata sursa a neintelegerii. Pentru cei care nu platesc redeventele, de exemplu, pot exista cauze obiective care determina acest lucru. Un francizor bun va cauta sa afle care sunt aceste cauze si, impreuna cu francizatul, va crea solutii pentru remedierea acestei situatii.

Exista dispute si in cadrul sistemelor de franciza in care membrii nu pierd bani, iar afacerea este extrem de profitabila. Astfel, de exemplu pot aparea neintelegeri in momentul reinnoirii contractului de franciza. In acest caz se prea poate ca francizorul sa propuna noi prevederi contractuale (eventual adaptate la forma prezenta a afacerii), prevederi care sa nu-i convina francizatului; pentru francizat se prea poate ca afacerea sa fi fost atit de profitabila, iar noile cerinte contractuale sa afecteze afacerea sa in mod negativ.

Francizatii, in schimb, devin nemultumiti in momentul in care incep sa considere ca francizorul nu le mai ofera nimic. Francizatii au platit bani grei pentru achizitionarea licentei si pentru teritoriul exclusiv si platesc o parte bunicica din profitul pentru care trudesc lunar sa il obtina. De aceea, ei vor fi foarte atenti la ceea ce le ofera francizorul in schimbul acelor bani. Exista si cazuri in care francizatii devin pur si simplu lacomi, dar fie ca acesta este cazul sau francizatii considera ca francizorul nu-si merita redeventa lunara, ei vor cauta mijloace de a vinde sau realiza produsele/serviciile in afara retelei. (Fie creeaza alta firma pe numele unei rude, fie nu declara toata tranzactiile efectuate). In ce-l priveste pe francizor, o astfel de situatie este foarte grava, el pierzind bani, astfel, iar relatia dintre cei doi este afectata.

Daca insa in cadrul unei retele exista mai multi francizati care se plang cam de aceleasi lucruri, aceasta ar trebui sa-i dea de gandit francizorului. Ceva nu merge bine in afacerea respectiva, exista niste mecanisme care are trebui revizuite si eventual operate diferite schimbari pentru ca operatiunile sa decurga bine si sa aiba rezultatele scontate.

NEWSLETTER

15 ani de info utile/noutati/optimizare afaceri pentru 15.000 abonati francizori/ investitori/ proprietari de afaceri. Aboneaza-te acum!

PREZENTA WEB
SOCIAL MEDIA

Urmeaza cursul gratuit de franciza inaugurat de IMO in 2006 si actualizat
la nivelul anului 2016.