Resurse Francizarea afacerii

Esecul francizorului



Multi viseaza sa aiba propria afacere, sa fie propriul lor sef si sa castige mult mai multi bani decat ar castiga ca simpli angajati. Prin achizitionarea unei francize puteti adeseori vinde produse si servicii care se bucura deja de un nume si de faima pe piata, puteti beneficia de pregatire si de ajutor in mod constant pentru a avea succes. Dar fiti prudenti. Ca oricare alta investitie, achizitionarea unei francize nu reprezinta garantia absoluta a succesului.

De asemenea, potentialul francizat trebuie sa fie atent la diferitele riscuri de esec, pentru a putea lua cea mai buna decizie in alegerea unui francizor cu care sa inceapa colaborarea. In acest context, vom enumera, in cele ce urmeaza, cele mai frecvente cauze ale esecului francizorilor:

Testarea neadecvata a unitatii pilot

Fiind vorba de un nou concept exista riscul ca francizorul sa nu fi testat sistemul sau suficient de bine ca acesta sa-si fi demonstrat viabilitatea pe piata. Problema este ca este dificil de determinat ce reprezinta o testare suficienta a afacerii-pilot. Oricum, daca este sa existe o regula, aceasta ar fi ca testarea sa aiba loc pe o perioada atit cat ii este necesar pentru a dovedi viabilitatea sistemului sau in locatii diferite si in conditiile pietei. De exemplu, francizorul trebuie sa se asigure ca a recunoscut factorii sezonieri si a rezolvat problemele legate de acestia.

In realitate, noul francizor poate avea nevoie si de doi ani pentru a dezvolta sistemul sau pana la stadiul in care este gata sa fie francizat. In realizarea unei francize, viitorul francizor trebuie sa se asigure foarte clar ca testarea s-a facut complet si in amanunt. Datorita interesului crescand fata de francize cresc si sansele sa apara tot mai multe francize care nu au fost testate suficient. Nefiind in pozitia de a putea demonstra ca exista un sistem testat si de succes, oricine sa poate intreba daca, de fapt, exista intr-adevar o franciza de vanzare.

Selectare defectuoasa a francizatilor

In primele zile ale unei francize multi francizori au tendinta de a accepta francizati care nu sunt potriviti. Aceasta se intampla deoarece francizorul fie este presat sa vanda rapid, fie nu este inca in masura sa identifice corect caracteristicile si calitatile pe care potentialul francizat trebuie sa le aiba pentru a putea opera franciza respectiva. O selectare defectuoasa aduce, inevitabil, probleme care se agraveaza treptat si forteaza francizorul sa aloce resurse pentru rezolvarea lor, resurse care sunt necesare pentru realizarea altor obiective vitale.

Franciza poate fi prost structurata

Aceasta poate fi rezultatul unei testari inadecvate a unitatii pilot, incapacitatii de a anticipa posibilele probleme ce pot aparea pe parcurs si/sau imposibilitatea de a trage concluziile potrivite din experienta acumulata in timpul testarii afacerii-pilot. Problemele de structura conduc la probleme de operare, iar acestea conduc la probleme financiare si dificultati in controlarea unei retele de francizati.

Francizorul nu dispune de capital suficient

Multi francizori nu reusesc sa vada ca pana la a ajunge in punctul de a obtine profit pot trece chiar si intre trei si cinci ani, de la demararea francizarii unei afaceri. Si este nevoie de si mai mult capital daca francizorul este cel care furnizeaza produsele din cadrul francizei, deoarece aceasta poate presupune blocarea unor sume destul de mari in diferite investitii. Francizarea nu este o solutie pentru companiile cu dificultati financiare, iar colaborarea cu un francizor a carui afacere se confrunta cu astfel de probleme, ar fi un dezastru.

Francizorul nu isi conduce afacerea bine

Faptul ca o afacere opereaza ca o franciza nu o scuteste de greselile care se pot face in cadrul unei afaceri, desi o franciza poate avea o structura solida, din care s-au eliminat erorile. Ca potential francizat trebuie sa va pregatiti un set de intrebari diferite fata de cele pe care le-ati pune daca ati cumpara o afacere independenta, obisnuita.

De asemenea, trebuie sa se inteleaga foarte bine ca numai datorita faptului ca cineva este francizor acest lucru ii ofera francizatului mai multe sanse de a avea succes decat daca si-ar face o afacere independenta.


Corina Driga

NEWSLETTER

15 ani de info utile/noutati/optimizare afaceri pentru 15.000 abonati francizori/ investitori/ proprietari de afaceri. Aboneaza-te acum!

PREZENTA WEB
SOCIAL MEDIA

Urmeaza cursul gratuit de franciza inaugurat de IMO in 2006 si actualizat
la nivelul anului 2016.