Resurse Francizarea afacerii

Poate fi si afacerea mea un McDonalds sau Pizza Hut? III



Un concept bun de franciza trebuie sa poata fi explicat usor si altora si, respectiv, sa poata fi inteles fara probleme. Pentru a se ajunge la aceasta, afacerea pe care doriti sa o francizati trebuie sa fie sistematizata complet, iar operatiile sa fie documentate astfel incat sa poata fi copiate si de catre altii. In plus, trebuie sa fie vorba despre o afacere care poate functiona in regim autonom, care sa nu depinda de un "centru".

Daca afacerea dumneavoastra functioneaza pe baza unor cunostinte pe care le are doar francizor si necesita interventia acestuia la fiecare pas, atunci francizarea va fi problematica. Francizorii de succes creeaza manuale de operatii, detaliate, care impun un set de standarde si descriu procedurile de urmat pentru fiecare aspect al afacerii. De asemenea, ei creeaza programe de training pentru viitorii francizati, precum si pentru managerii si personalul care vor lucra in cadrul unitatilor francizate.

Una dintre caracteristicile de baza ale sistemului de franciza este replicabilitatea. Aceasta inseamna ca afacerea pe care dorim sa o francizam sa fie constituita astfel incat sa poata fi copiata de cat mai multe ori, in cat mai multe locatii diferite. Daca aceasta afacere nu se poate desfasura decat intr-un singur loc, atunci ea nu poate fi replicata si, in consecinta, nici francizata. La fel se intimpla si daca afacerea respectiva nu poate functiona cu succes decat daca este condusa de o anumita persoana.

Pentru a "modela" afacerea ca sa aiba aceste caracteristici este nevoie de timp si, bineinteles, de bani. Francizarea este cu totul alta afacere decat cea in care lucrati pana acum. De altfel, si clientii sunt altii - acum clientii dumneavoastra sunt francizatii. Acestia vor avea alte "pretentii" fata de clientii dumneavoastra obisnuiti. Ei vor investi timp si bani si vor cere, in schimb, efectuarea de sesiuni de pregatire si suport din partea francizorului. De aceea, dumneavoastra, ca viitor francizor, trebuie sa stiti cu siguranta daca aveti timpul, inclinatia si dispozitia pentru a veni in ajutorul multor francizati si de a le oferi sprijin, inainte de a face pasul acesta.

Din punct de vedere legislativ, viitoarea franciza trebuie sa fie construita astfel incat sa respecte prevederile din domeniu. Daca este vorba despre un restaurant, de exemplu, in manualele de operatii acesta trebuie sa fie conceput respectind normele europene si romanesti din domeniul productiei alimentare. Mai mult, manualele de operatii trebuie sa stipuleze exact ce fel de aprobari si certificari necesita viitorul francizat pentru a putea deschide si opera unitatea sa. Interesul francizorului este ca unitatile francizate sa functioneze cat mai mult, nu sa fie inchise la primul control al Garzii Financiare sau al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului.

Scopul final al unei francize este acela de a aduce profit. Acesta este un punct mai sensibil in cadrul francizei decat in cadrul afacerilor obisnuite datorite costurilor suplimentare suportate de francizati: redevente, taxe de publicatate, taxe de training, etc. Deci, afacerea trebuie sa fie astfel gindita incat sa permita francizatului sa plateasca taxele catre francizor si sa si ramana cu un profit suficient. Mai mult, francizatii, de cele mai multe ori, investesc considerabil in achizitionarea si operarea francizei, astfel, in afara de profitul pe care trebuie sa i-l aduca afacerea, el va trebui sa isi si amortizeze cheltuielile pe care le-a facut pentru deschiderea unitatii sale.

Dar francizatul nu este singurul care va face investitii considerabile in aceasta franciza. Francizorul, de asemenea, va trebui sa cheltuiasca sume considerabile pentru inregistrarea marcii, pentru crearea materialelor de marketing, pentru promovarea francizei pentru a putea atrage viitori francizati, ca sa nu mai vorbim de crearea manualelor operationale, de personalul suplimentar ce va fi angajat pentru realizarea trainingului, etc. Desi taxele platite de francizati sunt menite sa il ajute pe francizor sa isi amortizeze rapid cheltuielile, francizorul trebuie sa-si planifice un buget pentru aceste investitii si sa si aiba un plan clar de recuperare a acestora.

Vi se pare ca se cerea prea mult de la o afacere pentru a putea fi francizata? Adevarul este ca foarte putine afaceri, asa cum sunt ele initial, par candidatii perfecti pentru francizare. Cu toate acestea, exista sute si mii de francize, iar piata este in crestere. Pare un drum lung si sinuos de la simplul restaurant din centrul orasului pana la o afacere cu zeci, daca nu sute de unitati deschise in toata tara. Dar rezultatele sunt pe masura. Nimic nu creste si nu se dezvolta mai rapid decat o franciza de succes.

NEWSLETTER

15 ani de info utile/noutati/optimizare afaceri pentru 15.000 abonati francizori/ investitori/ proprietari de afaceri. Aboneaza-te acum!

PREZENTA WEB
SOCIAL MEDIA

Urmeaza cursul gratuit de franciza inaugurat de IMO in 2006 si actualizat
la nivelul anului 2016.